Tuesday 27 September 2011

AKTIVITI 3
STRUKTUR PENGETAHUAN

PENGETAHUAN IMPLISIT
  • Pengetahuan implisit adalah pengetahuan yang masih tertanam dalam bentuk pengalaman seseorang dan berisi faktor-faktor yang tidak bersifat nyata seperti keyakinan peribadi, perspektif, dan prinsip.
  • Pengetahuan implisit seseorang biasanya sukar untuk dipindahkan ke orang lain secara tertulis ataupun lisan. Kemampuan berbahasa, atau mengoperasikan mesin atau alat yang rumit memerlukan pengetahuan yang tidak nampak  secara eksplisit, dan juga tidak sebegitu mudahnya untuk memindahkannya ke orang lain secara eksplisit.
  • Untuk mendapatkannya, memang memerlukan pembelajaran dan keterampilan, namun tidak dalam bentuk-bentuk yang tertulis. 

PENGETAHUAN EKSPLISIT

  • Pengetahuan eksplisit adalah pengetahuan yang telah didokumentasikan atau disimpan dalam media.
  • Ia telah diterjemahkan ke dalam bahasa formal dan mampu disampaikan secara luas.
  • Informasi yang tersimpan di ensiklopedia (termasuk Wikipedia) adalah contoh yang bagus dari pengetahuan eksplisit.
  • Bentuk paling umum dari pengetahuan eksplisit adalah petunjuk penggunaan, prosedur, dan video
  • Bagaimana membuat pengetahuan implisit menjadi eksplisit merupakan fungsi utama dari strategi 
PENGETAHUAN DEKLARATIF

  • Pengetahuan deklaratif adalah pengetahuan menerangkan sesuatu itu yang merupakan masalah dalam suatu situasi.
  • Kata-kata yang biasa digunakan untuk materi pembelajaran deklaratif diantaranta adalah menjelaskan, menggambarkan dan meringkas.
  • Meskipun pembelajaran dekralatif sering dianggap hanya sebagai pengetahuan yang semata-mata menghafal, tidak menarik dan tidak penting .
  • Pembelajaran deklaratif merupakan bahagian yang penting dari apa yang kita pelajari sepanjang hidup kita walaupun pembelajaran ini sering ditafsirkan sebagai pembelajaran yang bersifat hafalan.
  • Pembelajaran deklaratif memaparkan langkah-langkah yang diperlukan untuk melengkapi prosedur dan keterampilan psikomotor sehingga masalah-masalah dapat dipahami dan diselesaikan.
  • Ada beberapa perbandingan yang penting dalam pembelajaran deklaratif. Gagne dan Bring (1979) memperkenalkan 3 bentuk yang masing-masing meliputi faktor kognitif yang berbeza, iaitu : Label & Nama, Fakta & List, dan Uraian yang terorganisasi.

PENGETAHUAN TATACARA

  • Mengambilkira cara bagaimana benda beroperasi apabila diberi set-set situasi yang berbeza. 
  • Sebagai contoh, katakan anda mempunyai suatu masalah pelaburan dan syarat seperti berikut:-


“Kira purata diantara harga satu saham dan perolehan saham tersebut.  Jika purata lebih besar daripada 12, maka hentikan pengiraan – saham mempunyai risiko terlalu tinggi.  Jika purata kurang daripada 12, periksa kunci kira-kira.”. 
  • Mengandungi tindakbalas automatik terhadap suatu perubahan atau ransangan. 
  • Ia juga boleh memberitahu kita bagaimana cara menggunakan pengetahuan pengisytiharan dan bagaimana untuk membuat pentaakulan.
  • Berkaitan dengan prosedur yang digunakan dalam proses penyelesaian masalah seperti maklumat mengenai takrifan masalah, pengumpulan data, proses penyelesaian, dan kriteria penilaian.
TEORI ASIMILASI KOGNITIF

  • Putman dan Peterson menegaskan bahwa pengetahuan adalah struktur kognitif dari seseorang (knowledge is the cognitive structure of the individual).
  • Selanjutnya Goldsmith, Johnson dan Alton menambahkan bahawa untuk dapat dikatakan “mengetahui” suatu bidang (pengetahuan) adalah seseorang dapat memahami hubungan antara konsep-konsep pokok dan penting di dalamnya. Pengetahuan tentang hubungan itu disebut “pengetahuan yang terstruktur” (structural knowledge)
  • Dalam teori ini ditemukan bahawa makna dari beberapa konsep itu akan mudah difahami dengan melihat hubungan atau ketertarikan antara satu konsep denagn konsep yang lain, dan belajar efektif (bermakna) akan terjadi apabila pengetahuan yang baru itu dikaitkan dengan konsep-konsep dan pengetahuan yang telah dimiliki oleh pengajar.
  • Oleh karena itu, penilaian asas terjadi apabila pembelajar dapat mengkaitkan pengetahuan yang baru dan spesifik kepada konsep yang lebih general dan lebih tinggi (golongan, kategori) tingkatannya dalam struktur pengetahuan mereka yang telahada.
  • Berkaitan dengan bahan ajar, teknik peta konsep ini memberikan sejumlah keuntungan. Pertama, sesuai dengan tabiatnya, ia akan memberikan visualisasi konsep-konsep utama dan pendukung yang telah terstruktur di dalam otak guru ke dalam kertas yang dapat dilihat secara ringkas. Kedua, gambar konsep-konsep menunjukkan bentuk hubungan antara satu dengan yang lain. Ketiga, peta konsep memberikan bunyi hubungan dinyatakan dengan kata-kata yang menjelaskan










0 comments:

Post a Comment