Pebezaan dan Persamaan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM), Pembelajaran Berasaskan Kes (PBK) dan Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP).
Perbezaan | ||
PBM | PBK | PBP |
Situasi masalah sebenar yang kompleks iaitu tidak mempunyai jawapan yang betul atau salah | Melibatkan kes yang ditulis dalam bentuk naratif serta dapat menunjukkan konteks dan spesifikasi kes tersebut | Pembelajaran yang menghubungkan soalan dan teknologi mengenai kehidupan harian pelajar menjadi projek bilik darjah. |
Menghasilkan persembahan di akhir pembelajaran. | Menghasilkan produk atau persembahan di akhir pembelajaran. | Menjawab persoalan yang ditimbulkan melalui kerjasama dengan orang lain. |
Memerlukan masa yang singkat | Memerlukan masa yang panjang | Memerlukan masa yang panjang |
Persamaan | ||
1. - Pelajar boleh bekerja secara individu atau dalam kumpulan untuk menangani masalah, mengenalpasti jurang pembelajaran dan mengembangkan pelbagai penyelesaian. 2. - Proses pembelajaran melibatkan semua pelajar untuk mengambil bahagian. 3. - Menggalakkan interaksi dua hala di antara guru dan murid serta murid dengan murid. 4. - Guru bertindak sebagai fasilitator atau pemudah cara dan bukan sebagai pemberi maklumat. 5. - Menggalakkan pelajar bertanggungjawab untuk pembelajaran mereka sendiri dengan menjadikan pelajar lebih sedar apa yang dipelajari dan sebab mereka perlu mempelajari sesuatu perkara. |
0 comments:
Post a Comment